Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Waterlands Archief
Vestigingsplaats
Purmerend
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage.
Visie
Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken).
Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties ter inzage te geven aan iedereen, die daar belang in stelt. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van digitale informatie.
Beleid
Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt.
Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e- depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
In de periode 2019-2024 wordt het project digitalisering bouwvergunningen uitgevoerd.
De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e-depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen. Na de inrichting van het e-depot in 2019 zal in 2020 het beheer van het e-depot binnen de organisatie van het Waterlands Archief worden belegd.
Openbaar belang
De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Deze wettelijke taken zijn gedelegeerd aan het Waterlands en vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Daaruit vloeien drie kerntaken voort: publiek, beheer en toezicht.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
562
31-12-18
493
Vreemd vermogen
1-1-18
242
31-12-18
100
Financieel resultaat
2018
-69
Financiële toelichting
De bijdrage van de gemeente Edam-Volendam voor 2020 bedraagt € 259.887.
Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling wordt het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen: personeel en financiën (Gemeente Waterland), facilitair en huisvesting (Bibliotheek Waterland) en informatie en ICT. Verbetering van de communicatie wordt voortgezet. In 2019 is gestart met de digitale nieuwsbrief.
Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht. In de samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad zal mogelijk ook de behoefte aan nieuwe functies ingevuld kunnen worden.
Een andere bestuurlijke opdracht is om binnen de regio Waterland nadrukkelijk de samenwerking te zoeken met de deelnemende gemeenten en andere maatschappelijke organisaties.Daarnaast wordt op archiefgebied ook in 2020 samengewerkt met het Westfries Archief en het Regionaal Archief Alkmaar. Met Bibliotheek Waterland wordt het bestaande educatieve programma voor het basisonderwijs onderhouden. Daarbij worden opnieuw de mogelijkheden voor educatie op locatie in de regio verkend.. Tot slot wordt ook weer een verdere samenwerking gezocht met middelbare scholen, hogescholen en universiteiten en musea. Qua samenwerking met de historische verenigingen worden in 2020 de doelstellingen geoperationaliseerd in een aantal pilots op het gebied van a. beheer van collecties in het collectiebeheersysteem van het Waterlands Archief en b. het ontsluiten van de gezamenlijke collecties voor jongeren middels apps.
Gemeenschappelijke regelingen
Regionale samenwerking Jeugdhulp
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland
Programma
5
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 is deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp.
De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Visie
Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop.
Beleid
De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid.
Edam-Volendam neemt deel aan de ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein’ Zaanstreek-Waterland. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.Openbaar belang
Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat
0
Financiële toelichting
In de begroting van Edam-Volendam 2020 is een bijdrage geraamd van € 125.000.
In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineens geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag van jeugdige en gezin en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt!
Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.Gemeenschappelijke regelingen
GGD Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
https://www.ggdzw.nl/
Programma
5
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.
Visie
De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
Beleid
Alle gemeenten in Zaanstreek-Waterland werken samen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZW (GR GGD ZW). Er is een strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. Hierin staan de ambities voor de komende jaren: een gezonde leefstijl en een gezonde en veilige omgeving.
Openbaar belang
Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
1.624
31-12-18
1398
Vreemd vermogen
1-1-18
6.724
31-12-18
7198
Financieel resultaat
2018
-215
Financiële toelichting
De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland bedraagt € € 1.278.518 voor 2020.
Ten opzichte van 2019 is er voor 2020 sprake van een stijging van de gemeenschappelijke bijdrage van € 429.629. Dit komt met name voort uit de uitgangspunten die zijn vastgesteld in de kadernota 2020, namelijk:
• Een stijging van € 345.000 in verband met de autonome ontwikkelingen van de loonkosten. Om de verwachte loonkostenstijging op te kunnen vangen is een indexering van 3% toegepast.
• Een stijging van de materiële kosten vanwege de verwachte prijsindexatie van 2,5%.NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W.
Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdrachtgevende gemeente(n) plaatsvindt.
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Zwembad de Waterdam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
www.waterdam.nl
Programma
5
Gemeentelijk belang
Tekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid.
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000. Dit bedrag is niet toereikend en dient geïndexeerd (is al jaren niet gedaan) te worden vanwege de jaarlijkse stijging van loonkosten conform cao en stijging prijzen van verbruiksmiddelen (elektra, water, enz.). Dit zal t.z.t. via een separaat voorstel worden aangeboden aan de raad.
Visie
Optimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid.
Beleid
Openbaar belang
Recreatie en Volksgezondheid
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
45
31-12-18
45
Vreemd vermogen
1-1-18
322
31-12-18
319
Financieel resultaat
2018
99
Financiële toelichting
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000.
Stichtingen en verenigingen
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester.
De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000.
Visie
Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen.
Beleid
De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd.
Openbaar belang
Als uitvloeisel van het schikkingtraject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden.
Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat
0
Financiële toelichting
In de begroting van 2020 is een exploitatie bijdrage van € 40.000 opgenomen.
Stichtingen en verenigingen
Stichting Werkplus
Vestigingsplaats
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, de directeur en een medewerker van de afdeling Financien.
De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Visie
De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
Beleid
Openbaar belang
Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat
0
Financiële toelichting