Een groot deel van het geïnvesteerd vermogen van de gemeente staat op, of ligt in de grond van het openbaar gebied. Een eigentijds zorgvuldig beheer hiervan is dan ook van wezenlijk belang.
Een tweede wellicht nog belangrijker aspect is, dat de kwaliteit van het openbaar gebied door de inwoners vaak het meest intensief wordt beleefd. Daarom is het van belang dat in de diverse beleids- cq. onderhoudsplannen een kader wordt opgenomen voor het gewenste kwaliteitsniveau. In het merendeel van deze plannen is het gewenste kwaliteitsniveau niet aangegeven. Voor het vastleggen van kwaliteitsniveaus, bij toekomstig vast te stellen beleids- cq. onderhoudsplannen, zullen daar waar mogelijk de standaard kwaliteitsniveaus voor onderhoud openbare ruimte van de CROW worden gehanteerd. Deze zijn beschreven in de Kwaliteitscatalogus openbare ruimte 2013 van het CROW. Aan dit kwaliteitsniveau kunnen dan inspecties en beheersmaatregelen worden getoetst. Ook kan worden bepaald of het door de raad vastgestelde niveau wordt gerealiseerd en gehandhaafd.
De totale kosten die gepaard gaan met het onderhoud aan kapitaalgoederen beslaan een belangrijk deel van het totale begrotingsbudget. Het is daarom van belang dat periodiek wordt gekeken naar de noodzaak en de timing van de geplande uitgaven in alle onderhoudsplannen. Dat kan betekenen dat in enig begrotingsjaar een geplande uitgave naar voren of naar achteren wordt geschoven, alles uiteraard mits binnen de verantwoorde technische en financiële kaders.
In 2019 heeft een belangrijke wijziging plaatsgevonden in de wijze waarop de lasten uit de verschillende gemeentelijke onderhoudsplannen worden gedekt. In de oude situatie werden alle kapitaal- en overige exploitatielasten gedekt uit diverse bestemde reserves. Deze reserves werden jaarlijks gevoed met een vaste toevoeging (per reserve berekend op basis van de kapitaallasten uit het verleden en de totale lasten in de toekomst).
In 2019 is door de raad gekozen voor een andere, meer algemeen gehanteerde, wijze van dekking.
In algemene zin zullen de kapitaallasten van nieuwe investeringen en onderhoudslasten voortaan niet meer worden gedekt uit de bestemde reserve, maar als last op de exploitatie drukken. De jaarlijkse vaste toevoeging aan de bestemde reserves komt hierdoor te vervallen en wordt dus eigenlijk ingezet ter dekking van de toekomstige kapitaal- en onderhoudslasten.
De afschrijvingslasten van afgesloten investeringen uit het verleden zullen nog wel worden gedekt uit een nieuw aan te leggen kapitaallastenreserve, zodat deze niet meer op de exploitatie drukken.
Deze kapitaallastenreserve heeft bij aanvang dus een boekwaarde die gelijk is aan de boekwaarde van de resterende afgesloten investeringen uit het verleden en zal gelijktijdig met het verdwijnen van die oude boekwaarden zijn uitgeput. Om het saldo van de reserve gelijk te maken met de boekwaarden van de oude investeringen is waar nodig een eenmalige dotatie ten laste van de Algemene reserve aan de kapitaallastenreserve toegevoegd.
Hieronder vindt u een overzicht van de actuele onderhoudsplannen waarover onze gemeente beschikt, waarbij eveneens (mits aanwezig) is aangegeven wat het gewenste onderhoudsniveau is. In de beleidsplannen voor beheer en onderhoud van wegen, bruggen en havens is onderscheid gemaakt in HIOR gebieden (de oude kernen van Edam en Volendam) en de overige gebieden binnen de gemeente.
Groep | Plan | Besluit | Actualisatie in | Onderhoudsniveau |
Water | Baggeren | 21-5-2015 | 2020 | Niet vastgesteld |
Bruggen 2019-2023 | 11-04-2019 | 2023 | B/3 | |
Havens 2019-2023 | 11-04-2019 | 2023 | B/3 | |
Schoeiingen en kademuren 2020-2025 | 16-05-2019 | 2025 | A | |
Groen | Groenvoorzieningen | 2020 | Niet vastgesteld | |
Speelwerktuigen | 2020 | Niet vastgesteld | ||
Accommodaties | Gemeentelijke gebouwen en overige eigendommen | Niet vastgesteld | ||
Sport indoor | Niet vastgesteld | |||
Sport inrichting | 29-9-2011 | 2020 | Niet vastgesteld | |
Sport outdoor | 24-1-2013 | 2020 | Niet vastgesteld | |
C.A.I. 2017-2021 | 16-3-2017 | 2021 | Niet vastgesteld | |
Wegen | Beleidsplan 2019-2023 | 11-04-2019 | 2023 | A/2 voor HIOR gebieden, B/3 voor overige wegen |
Verlichtingsplan 2015-2020 | 24-11-2016 | 2020 | Niet vastgesteld | |
Riolering | Rioleringsplan 2018-2023 | 15-2-2018 | 2023 | Op basis van schadebeelden |