Wat mag het kosten?
Bedragen *€1.000 | |||||||
6 Financiën en alg dekkingsmiddelen | Jaarrekening | Begroting | Meerjarenraming | ||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Saldo Begroting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.01 | Beleggingen en treasury | -269 | 26 | -139 | -20 | 160 | 261 |
6.02 | Onroerende-zaakbelastingen | -175 | -240 | -421 | -391 | -396 | -401 |
6.03 | Overige belastingen | -192 | -226 | -176 | -179 | -181 | -185 |
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | -689 | -172 | -316 | -349 | -355 | -351 |
6.06 | Controle gemeentefinanciën | -114 | -125 | -126 | -128 | -130 | -132 |
6.07 | Overige baten en lasten | 0 | 170 | 591 | 844 | 530 | 229 |
Totaal Lasten | -1.438 | -566 | -587 | -223 | -373 | -581 | |
6.01 | Beleggingen en treasury | 309 | 475 | 475 | 440 | 440 | 440 |
6.02 | Onroerende-zaakbelastingen | 5.816 | 5.917 | 6.049 | 6.245 | 6.399 | 6.544 |
6.03 | Overige belastingen | 823 | 845 | 1.053 | 1.195 | 1.338 | 1.356 |
6.04 | Algemene uitkering | 41.425 | 43.304 | 44.800 | 45.601 | 46.495 | 47.880 |
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | 556 | 102 | 99 | 100 | 101 | 102 |
6.07 | Overige baten en lasten | 0 | 12 | 12 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 48.928 | 50.655 | 52.488 | 53.581 | 54.774 | 56.322 | |
Totaal vóór mutaties reserves | 47.490 | 50.089 | 51.901 | 53.358 | 54.400 | 55.741 | |
Toevoeging reserves | -7.363 | -277 | -122 | -82 | -82 | -82 | |
Onttrekking reserves | 4.379 | 9.038 | 374 | 124 | 133 | 123 | |
Totaal na mutaties reserves | 44.506 | 58.849 | 52.153 | 53.400 | 54.451 | 55.782 |
Nieuw beleid
Bedragen * € 1.000 | |||||
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Procedure |
Organisatie Vastgoedtaken | -20 | 40 | 40 | 40 | a |
Rente toekomstige geldleningen | -200 | -200 | -218 | -147 | a |
Uitvoeren taakstelling op inkoop | -12 | -12 | -12 | -12 | a |
Vrijval kapitaallasten a.g.v. activabeleid | 700 | 700 | 400 | 100 | a |
Aanpassen Afschrijvingstermijnen | 100 | 100 | 100 | 100 | b |
Verhoging toeristenbelasting | 100 | 200 | 300 | 300 | b |
Uitbreiding formatie/belastingen WOZ | -50 | -50 | -50 | -50 | a |
Organisatie Vastgoedtaken
In 2019 is de sectie Vastgoed ingebed in de organisatie. De lasten van de coördinatorfunctie (0,8 fte) en de functie van jurist privaatrecht (0,5 fte) zijn opgenomen in de staat van personele lasten voor de begroting 2020. Alleen is de dekking zoals in het oorspronkelijke voorstel was opgenomen nog niet geboekt. De budgetten voor de inhuur van externe vastgoedmedewerkers worden afgeraamd om als dekking te fungeren voor het in dienst nemen van vaste medewerkers.
Rente toekomstige geldleningen
Op basis van het opgestelde cashflowoverzicht en het daarin opgenomen investeringsvolume, is het aannemelijk om te stellen dat de gemeente de komende jaren een nieuwe geldlening zal moeten aangaan. Voor 2020 wordt een tekort op de liquide middelen begroot van ongeveer €16,4 mln, tegen een rentepercentage van 1,2% zal dit de gemeente ongeveer €200.000 aan extra rentelasten kosten. Deze extra geraamde rentelasten komen ten laste van het rekeningsaldo.
Uitvoeren taakstelling op inkoop
Om een eerdere begroting sluitend te maken is per programma een algemene taakstelling op inkoop ingeboekt. Voor de hele begroting een bedrag van € 500.000. Voor elk Programma geldt een deel van de taakstelling.Met de nieuwe voorstellen voor de begroting 2020 kan deze algemene taakstelling vervallen en wordt deze met specifieke maatregelen ingevuld.
Vrijval kapitaallasten a.g.v. activabeleid
Voor de begroting 2019 en 2020 staat een investeringsportefeuille open van ruim € 65 miljoen. De investeringen betreffen zowel nieuwe investeringen als ook vervangingsinvesteringen. Op basis van het huidige activabeleid worden de kapitaallasten in de begroting opgenomen conform de geraamde opleverdata. Diverse ontwikkelingen leiden tot verschuivingen in de opleverdata. Het verschuiven van opleverdata leidt voor de eerstvolgende jaren tot een 'vrijval’ van kapitaalslasten. Voor de begroting is hiervoor één stelpost opgenomen. Dit geeft een besparing van respectievelijk € 600.000, € 600.000 en € 300.000 in 2020 t/m 2022. Het afsluiten van openstaande investeringskredieten levert voor de begroting een besparing op de kapitaallasten van € 100.000 in 2020 t/m 2023.
Aanpassen Afschrijvingstermijnen
Voor de begroting is een financiële technische oplossing gevonden in het herijken van de afschrijvingstermijnen. De verwachting is dat deze termijnen met gemiddeld 5% verlengd kunnen worden. Dit leidt structureel tot een verlaging van de kapitaallasten van € 100.000.
Verhoging toeristenbelasting
De toeristenbelasting stijgt, naast een indexering van 1,5%, gefaseerd met in totaal 50% in 2023. Toeristen betalen dan uiteindelijk per 2022 een bijdrage van € 2,83 of € 1,96 per overnachting op een accommodatie of een kampeerterrein i.p.v. € 1,71 of € 1,27 nu. Dit leidt tot een extra opbrengst van € 100.000 in 2020, € 200.000 in 2021 en vanaf 2022 jaarlijks € 300.000.
Uitbreiding formatie/belastingen WOZ
Wijziging van het landelijke WOZ-beleid leidt ertoe dat er veel aanvullende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Deels worden deze reeds uitbesteed, maar dit blijkt onvoldoende. Uitbesteding is kostbaar en niet efficiënt aangezien het o.a. gaat om aanvullende metingen en huisbezoeken. Voor de uitvoering van deze werkzaamheden met eigen personeel wordt structureel € 50.000 geraamd.