Vennootschappen en coöperaties
Verbonden partij
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Vestigingsplaats
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG Bank. De gemeente heeft 41.730 aandelen en heeft daarmee minderheidsbelang.
Visie
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Dit vloeit nog voort uit de periode dat de Bank in veel sterkere mate als nu verrekeninstelling was tussen Rijk en Lagere Overheden. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee dient de bank de publieke taak.
Beleid
De huidige situatie continueren
Openbaar belang
BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid en draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. We verstrekken krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Risico's
Verwacht wordt dat als gevolg van het schatkistbankieren en de mindere omzet van verstrekte geldleningen de resultaten van de bank onder druk komen te staan.
Bedragen
* € 1.000.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
4.953
4.990
Vreemd vermogen
135.041
132.201
Financieel resultaat 2019
318
Financiële toelichting
De dividenduitkering over 2018 bedroeg €118.931
Verbonden partij
N.V. HVC
N.V. HVC
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de N.V. HVC en heeft met acht aandelen een minderheidsbelang.
Over het aandelenbezit ontvangt de gemeente mogelijk een dividenduitkering, alsmede een provisie voor het garanderen van geldleningen die ingezet worden voor afval gerelateerde activiteiten.
Visie
HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders.
Zij zet zich onverminderd in om steeds meer materialen te hergebruiken door diverse soorten afval apart in te zamelen. HVC is de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar van Nederland.Daarnaast produceert HVC duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie en leveren die aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren.
Verder ondersteunt zij bij maatregelen om lokaal te verduurzamen.
Duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) halen we uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie.
Beleid
De huidige situatie continueren.
Openbaar belang
Deelnemende overheden te helpen met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en duurzame energie
Risico's
De garantstelling is opgenomen in de risicoparagraaf gemeente Edam Volendam.
Bedragen
* € 1.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
103.216
116.706
Vreemd vermogen
849.006
856.447
Financieel resultaat 2019
13305
Financiële toelichting
In de begroting is als een garantstellingprovisie € 16.250 als baten opgenomen. Tot een dividenduitkering is het nog niet gekomen.
De bijdrage van de gemeente betreft een bedrag gerelateerd aan het aantal aangeleverde en verwerkte tonnages afval.Verbonden partij
Alliander N.V.
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam heeft 304.055 aandelen in Alliander N.V.. met een nominale waarde van € 5,00.
Visie
Alliander staat voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken.
Beleid
De gemeente Edam-Volendam beschikt over een minderheidsbelang in de aandelen en is hierdoor afhankelijk van een meerderheid in de aandeelhoudersvergadering.
Openbaar belang
Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Risico's
Bedragen
* € 1.000.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
3.942
4.129
Vreemd vermogen
4.127
4.216
Financieel resultaat 2019
334
Financiële toelichting
In de begroting 2020 is een dividendopbrengst van € 333.000 geraamd.
Gemeenschappelijke regelingen
Verbonden partij
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
2
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en vertegenwoordiging in bestuur door burgemeester Sievers t.b.v. waarborgen fysieke en sociale veiligheid burgers gemeente Edam-Volendam.
Visie
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de voorbereiding op en bestrijding van rampen en crises voor de inwoners en bezoekers van onze regio.
Beleid
Op 10 februari 2017 is het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2017-2020 vastgesteld. Dit beleidsplan schetst de (gezamenlijke) ambities van het samenwerkingsverband dat bestaat uit brandweer, politie, GHOR en de acht regio-gemeenten. De ambities blijven daarbij binnen de wettelijke kaders op het gebied van Brandweerzorg, Geneeskundige zorg, de Gemeenschappelijke meldkamer en Rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Samen voor veilig!
In samenwerking wordt de grootste veiligheidswinst gerealiseerd, om die reden ligt de focus in het beleidsplan op het gezamenlijk beperken van risico’s en beheersen van (de effecten van) crises.
·Gezamenlijk, omdat veiligheid geen exclusieve taak van de veiligheidsregio is. Samen met inwoners, instellingen en bedrijven kunnen we onze regio veiliger maken.
·Beperken van risico’s, omdat volledige beheersing van risico’s niet realistisch is.
·Beheersen van effecten, omdat als het dan toch misgaat, de veiligheidsregio optreedt om de continuïteit van de samenleving te waarborgen.Openbaar belang
Hoogwaardig kwaliteitsniveau van voorbereiding op en bestrijding van incidenten, crises en rampen in regio.
Risico's
De Wet Veiligheidsregio's bepaalt dat iedere veiligheidsregio beschikt over een (actueel) Regionaal Risicoprofiel. Het RRP beschrijft de grootschalige relevante risico's die binnen de regio kunnen leiden tot een ramp of crisis. Het geeft een kwalitatief oordeel over de kans en impact van de risico's. Daarnaast gaat het in op de beinvloedingsmogelijkheden van de risico's. Momenteel is van toepassing het RRP 2019-2020 hetgeen betekent dat in 2020 een geheel nieuw RRP 2021-2024 aansluitend op de beleidscyclus zal worden vastgesteld. Het nieuwe RRP 2021-2024 zal dan de input vormen voor het nieuwe beleidsplan 2021-2024.
Bedragen
* € 1.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
2.105
2.368
Vreemd vermogen
28.159
16.397
Financieel resultaat 2019
1117000
Financiële toelichting
De begroting VrZW 2020 sluit voor Edam-Volendam op een bijdrag ad € 2.536.213.
Het totaal van de begroting (baten) VrZW 2020 sluit op € 31.654.000.
Het totaal van de begroting (lasten) VrZW 2020 sluit op € 31.571.000.Uit de jaarrekening VrZW 2018 volgt voor VrZW een financieel positief resultaat ad € 1.177.000 hetgeen na resultaatbestemming voor Edam-Volendam leidt tot een in 2019 te ontvangen teruggave van VrZW ad € 77.283.
Verbonden partij
GGD Zaanstreek-Waterland
GGD Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
https://www.ggdzw.nl/
Programma
5
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.
Visie
De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
Beleid
Alle gemeenten in Zaanstreek-Waterland werken samen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZW (GR GGD ZW). Er is een strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. Hierin staan de ambities voor de komende jaren: een gezonde leefstijl en een gezonde en veilige omgeving.
Openbaar belang
Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
1.624
1.398
Vreemd vermogen
6.724
7.198
Financieel resultaat 2019
-215
Financiële toelichting
De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland bedraagt € € 1.278.518 voor 2020.
Ten opzichte van 2019 is er voor 2020 sprake van een stijging van de gemeenschappelijke bijdrage van € 429.629. Dit komt met name voort uit de uitgangspunten die zijn vastgesteld in de kadernota 2020, namelijk:
• Een stijging van € 345.000 in verband met de autonome ontwikkelingen van de loonkosten. Om de verwachte loonkostenstijging op te kunnen vangen is een indexering van 3% toegepast.
• Een stijging van de materiële kosten vanwege de verwachte prijsindexatie van 2,5%.NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W.
Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdrachtgevende gemeente(n) plaatsvindt.Verbonden partij
Waterlands Archief
Waterlands Archief
Vestigingsplaats
Purmerend
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage.
Visie
Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken).
Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties ter inzage te geven aan iedereen, die daar belang in stelt. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van digitale informatie.
Beleid
Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt.
Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e- depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
In de periode 2019-2024 wordt het project digitalisering bouwvergunningen uitgevoerd.
De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e-depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen. Na de inrichting van het e-depot in 2019 zal in 2020 het beheer van het e-depot binnen de organisatie van het Waterlands Archief worden belegd.
Openbaar belang
De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Deze wettelijke taken zijn gedelegeerd aan het Waterlands en vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Daaruit vloeien drie kerntaken voort: publiek, beheer en toezicht.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
562
493
Vreemd vermogen
242
100
Financieel resultaat 2019
-69
Financiële toelichting
De bijdrage van de gemeente Edam-Volendam voor 2020 bedraagt € 259.887.
Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling wordt het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen: personeel en financiën (Gemeente Waterland), facilitair en huisvesting (Bibliotheek Waterland) en informatie en ICT. Verbetering van de communicatie wordt voortgezet. In 2019 is gestart met de digitale nieuwsbrief.
Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht. In de samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad zal mogelijk ook de behoefte aan nieuwe functies ingevuld kunnen worden.
Een andere bestuurlijke opdracht is om binnen de regio Waterland nadrukkelijk de samenwerking te zoeken met de deelnemende gemeenten en andere maatschappelijke organisaties.Daarnaast wordt op archiefgebied ook in 2020 samengewerkt met het Westfries Archief en het Regionaal Archief Alkmaar. Met Bibliotheek Waterland wordt het bestaande educatieve programma voor het basisonderwijs onderhouden. Daarbij worden opnieuw de mogelijkheden voor educatie op locatie in de regio verkend.. Tot slot wordt ook weer een verdere samenwerking gezocht met middelbare scholen, hogescholen en universiteiten en musea. Qua samenwerking met de historische verenigingen worden in 2020 de doelstellingen geoperationaliseerd in een aantal pilots op het gebied van a. beheer van collecties in het collectiebeheersysteem van het Waterlands Archief en b. het ontsluiten van de gezamenlijke collecties voor jongeren middels apps.
Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland
Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland
Vestigingsplaats
Oostzaan
Website
Programma
3
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam neemt deel in het Recreatieschap Twiske-Waterland. De doelstelling van het recreatieschap is het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie en watersport, het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu en het tot stand brengen en onderhouden van het landschap.
De bijdrage van de gemeente Edam-Volendam aan onderdeel Waterland bedraagt 4,84% van het totaal aan contribuantenbijdragen, hetgeen in 2020 neer komt op € 32.985.Visie
Het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie onder meer door middel van het treffen van maatregelen en voorzieningen t.b.v. de openluchtrecreatie.
• Beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur
• Realiseren meekoppelproject recreatiepaden MarkermeerdijkBeleid
Het recreatieschap Landschap Waterland richt zich voornamelijk op het aanbieden van routes en routenetwerken. Zo beheert het recreatieschap door het hele werkgebied vele kilometers wandel-fiets en vaarroutes. Ook cruciale verbindingen zoals pontjes en boerenlandpaden worden door het recreatieschap ontwikkeld en beheert. Daarnaast zet het schap in op de promotie van de route netwerken en het recreatieve aanbod in het werkgebied. Programma accenten in 2020 zijn:
- uitvoeren onderhoud aan de bestaande routestructuren.
- het recreatieschap begeleidt de meekoppeling van recreatieve infrastructuur bij het ophogen en verstevigen van de Markermeerdijk door het hoogheemraadschap.
Openbaar belang
Gebiedsbeheer landschap Waterland
Het voorzien in een behoefte van de inwoners en bezoekers aan openluchtrecreatie in de directe omgeving van de stad. Aandachtpunt is de komende jaren het meekoppelen met voornamelijk recreatiepaden bij de dijkversterking langs het Markermeer. In de gemeente Edam-Volendam ligt een groot deel van de te versterken dijk.De gemeente wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder Schütt.
Risico's
Er is een algemeen risico ten aanzien van besluitvorming vanuit de GR waarbij de participanten verantwoordelijk zijn voor de financiële gevolgen daarvan. Het benodigd weerstandsvermogen van onderdeel Landschap Waterland, per 1-1-2019 berekend op € 94.000, is afgedekt met een direct beschikbare incidentele weerstandscapaciteit van € 409.744 om de risico’s af te dekken.
Het benodigd weerstandsvermogen van onderdeel Twiske, per 1-1-2019 berekend op € 467.000, is afgedekt met een direct beschikbare incidentele weerstandscapaciteit van € 1.943.793 om de risico’s af te dekken. Bij beide onderdelen liggen de huidige vrije reserves thans boven het gewenste niveau.Bedragen
* € 1.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
1.929
2.119
Vreemd vermogen
38
38
Financieel resultaat 2019
189
Financiële toelichting
Toepassing indexatie van 2,03%, gebaseerd op inflatiecijfer CBS (CPI nov. 2018), leidt voor de gemeente Edam-Volendam in 2020 tot een hogere uitgave van € 656. Geraamde participantenbijdrage 2020 van de gemeente Edam-Volendam bedraagt € 32.985 (2019: € 32.329). Gemeente Edam-Volendam draagt bij aan onderdeel landschap Waterland. Het aandeel van de gemeente Edam-Volendam bedraagt 4,84% van de totaal participantenbijdragen aan onderdeel Waterland. De algemene reserve is voldoende om het gebied duurzaam te beheren. Deze is met name bedoeld voor groot onderhoud en vervangingen in de toekomst. De bedoeling is dat vanaf 2021 de gescheiden financiële huishouding van beide deelgebieden tot één begroting en één jaarrekening wordt samengevoegd.
Verbonden partij
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Programma
3
Gemeentelijk belang
Met de inwerkingtreding van de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is de overdracht van deze zogenaamde basistaken een verplichting geworden. Het is daarbij ook een verplichting geworden om dat in de vorm van een te regelen. De gemeente is voor wat betreft deze basistaken dan ook per 1 mei 2017 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond.
De gemeente wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder Runderkamp.
Visie
De omgevingsdienst IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen haar werkgebied. Daarbinnen inspireren wij burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners met vertrouwen mee samenwerken.
Beleid
Openbaar belang
Door bundeling van specialismen realiseren wij, namens onze gemeenten en provincie, een grotere efficiëntie en een hogere kwaliteit van onze werkzaamheden. Het geeft ons ook de mogelijkheid om gemeente overstijgende projecten breed op te pakken. Belangrijk, want milieu stopt niet bij de grenzen van een gemeente. Denk hierbij aan thema's als mobiliteit en luchtkwaliteit.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
558
509
Vreemd vermogen
8.546
8.551
Financieel resultaat 2019
10
Financiële toelichting
De bijdrage aan de omgevingsdienst IJmond bedraagt in 2020 € 156.619 en loopt op tot € 167.438 in 2023
Verbonden partij
Regionale samenwerking Jeugdhulp
Regionale samenwerking Jeugdhulp
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland
Programma
5
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 is deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp.
De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Visie
Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop.
Beleid
De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid.
Edam-Volendam neemt deel aan de ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein’ Zaanstreek-Waterland. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.Openbaar belang
Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat 2019
Financiële toelichting
In de begroting van Edam-Volendam 2020 is een bijdrage geraamd van € 125.000.
In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineens geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag van jeugdige en gezin en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt!
Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Stichtingen en verenigingen
Verbonden partij
Stichting Werkplus
Stichting Werkplus
Vestigingsplaats
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, de directeur en een medewerker van de afdeling Financien.
De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Visie
De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
Beleid
Openbaar belang
Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat 2019
Financiële toelichting
Verbonden partij
Zwembad de Waterdam
Zwembad de Waterdam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
www.waterdam.nl
Programma
5
Gemeentelijk belang
Tekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid.
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000. Dit bedrag is niet toereikend en dient geïndexeerd (is al jaren niet gedaan) te worden vanwege de jaarlijkse stijging van loonkosten conform cao en stijging prijzen van verbruiksmiddelen (elektra, water, enz.). Dit zal t.z.t. via een separaat voorstel worden aangeboden aan de raad.
Visie
Optimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid.
Beleid
Openbaar belang
Recreatie en Volksgezondheid
Risico's
Bedragen
* € 1.000
1-1-18
31-12-18
Eigen vermogen
45
45
Vreemd vermogen
322
319
Financieel resultaat 2019
99
Financiële toelichting
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000.
Verbonden partij
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
2
Gemeentelijk belang
De gemeentelijke betaalt een jaarlijkse bijdrage aan het Veiligheidshuis
Visie
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland draagt bij aan een veiliger regio door met een persoonsgerichte aanpak criminaliteit en overlast tegen te gaan en recidive te verminderen
Beleid
Openbaar belang
In Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland werken professionals structureel samen aan een veilige leefomgeving. Met een persoonsgerichte aanpak zorgen justitie, politie, gemeente en verschillende zorginstanties voor het verminderen van criminaliteit en overlast en wordt recidive voorkomen.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat 2019
Financiële toelichting
De bijdrage 2020 zal (naar verwachting) uitkomen op € 28.911 gelijk aan 2018 en 2019 inclusief de in 2018 doorgevoerde verhoging.
Verbonden partij
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester.
De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000.
Visie
Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen.
Beleid
De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd.
Openbaar belang
Als uitvloeisel van het schikkingtraject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden.
Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat 2019
Financiële toelichting
In de begroting van 2020 is een exploitatie bijdrage van € 40.000 opgenomen.
Overige verbonden partijen
Verbonden partij
Vervoerregio Amsterdam
Vervoerregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam is vertegenwoordigd in de Regioraad door drie raadsleden.
Visie
De vervoerregio zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio.
Beleid
Openbaar belang
Goede verbindingen tussen bestemmingen zijn belangrijk zodat mensen zich snel via openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en confortabel kunnen verplaatsen.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat 2019
Financiële toelichting
Verbonden partij
Metropoolregio Amsterdam
Metropoolregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
1
Gemeentelijk belang
Edam- Volendam is trekker van het beleidsterrein economie, recreatie en toerisme.
Ter bekostiging van de activiteiten wordt een bijdrage betaaldvan € 1,50 per inwoner.Visie
De Metropoolregio Amsterdam behoort tot de Europese top vijf van economisch sterke regio’s en heeft begin 2016 een agenda opgesteld voor de toekomst. Prioriteit heeft het aanjagen van de economie, het verbeteren van de bereikbaarheid en het bouwen van woningen. Dit laatste is extra urgent vanwege de populariteit van de metropoolregio onder woningzoekenden. Op economisch gebied wil de MRA een voortrekkersrol vervullen in de kennis- en circulaire economie. Duurzaamheid staat eveneens hoog op de actielijst. Hetzelfde geldt voor het versterken van de landschappelijke elementen, met aandacht voor het uitbreiden van zowel de recreatiemogelijkheden als de natuurbeleving.
Beleid
Openbaar belang
Binnen de Metropoolregio Amsterdam werken de MRA-partners; 2 provincies, 33 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam vanuit een gedeelde visie aan een krachtige, innovatieve economie, snellere verbindingen en voldoende en aantrekkelijke ruimte voor wonen, werken en recreëren
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat 2019
Financiële toelichting
Verbonden partij
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam is een van de acht deelnemende regiogemeenten voor samenwerking in de afvalwaterketen.
Gezamenlijk opgepakte projecten worden qua kosten door de deelnemers van de regio Zaanstreek-Waterland naar rato van deelneming gedeeld.Visie
Samenwerking tussen gemeenten, waterschap en waterleidingbedrijf om in het waterbeheer tot besparingen en kwaliteitsverbetering te komen en kostbare kennis met elkaar te delen.
Beleid
Openbaar belang
Door collectieve aanbesteding wordt voordeel behaald. Voorbeelden hierin zijn: het onderhoudsmatig collectief reinigen en inspecteren van rioolstelsels en kolken zuigen.
Ook is regionaal een Gemeentelijk Riolering Plan (GRP) gemaakt met uniformiteit; wel behoudt iedere gemeente haar eigen kosten/dekkingsplan.
Het plan betreft de periode 2018-2023 en is vastgesteld in de raadsvergadering van 15 februari 2018.Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat 2019
Financiële toelichting